در  رسانه| بیشترین بانوان تحت پوشش بهزیستی مطلقه هستند/هیچ کودک کار افغانی در استان نداریم

“فرگل صحاف”، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن چهل و چهارمین سال تشکیل سازمان بهزیستی، اظهار کرد: در چهل و چهارمین سالگرد بهزیستی قرار گرفته‌ایم که تمام تلاش این سازمان در این سال‌ها تلاش حمایتی و تخصصی، فرهنگی با نگاه مشارکتی و توانمندی و توان‌ساختی بوده است.

تبریز اول/ وی ادامه داد: شعار امسال بهزیستی «نهضت حسینی و خدمت به مردم» است.
مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه آشتی کارآفرینان و دولت باید یکی از اولویت‌های دولت چهاردهم باشد، عنوان کرد: انتخاب آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور را نوید اتفاق‌های خوب می‌دانیم چرا که آقای پزشکیان نماینده چندین ساله استان بود و قطعا با مشکلات این استان آشنا هستند و همچنین آشنایی کامل از نیازمندان و افراد تحت پوشش استان دارند.
صحاف تعداد افراد تحت پوشش این  اداره کل  را ۱۴۲ هزار و ۷۷۸ خانوار اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۹۹ هزار و ۳۹۸ نفر  مستمری بگیر هستند و تعداد کل معلولان   ۸۸ هزار و ۷۲۶ نفر است.
وی افزود: ۶۵۱ مرکز غیر دولتی تابعه در استان وجود دارد که نزدیک ۳۰۰۰ نفر تحصیل کرده در این مراکز ارائه خدمت می‌کنند.
وی ادامه داد: ۲۶ هزار و ۷۵۹ نفر از زنان سرپرست خانوار در استان تحت پوشش بهزیستی هستند که در سال‌جاری به ۴۹۰  نفر کمک هزینه آماده سازی شغلی و به ۹۴۵ نفر از بانوان سرپرست خانوار کمک هزینه لوازم ضروری پرداخت شده است.
صحاف تصریح کرد: در پرداخت مستمری به خانواده‌های دارای فرزند چند قلو به تعداد ۲۰۷۹ خانوار انجام گرفته است به طوریکه تعداد خانواده‌های  دوقلو ۱۸۵۷ نفر و تعداد خانواده‌های سه قلو ۲۲۱ نفر و تعداد خانواده‌های چهار قلو ۱ و پنج قلو نیز یک خانواده است. 
مدیرکل بهزیستی استان تاکید کرد: تعداد فراوانی بانوان تحت پوشش به تفکیک علت پذیرش در سال ۱۴۰۲ بیش تر به دلیل مطلقه بودن و سپس در ردیف‌های دیگر دلایل فوت همسر، همسر از کار افتاده و همسر معتاد قرار دارد.
وی از سیر صعودی قبول فرزندخواندگی در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: در ۱۰ سال گذشته روند این موضوع فزاینده بوده است به طوری که در سال ۱۳۹۳ تنها ۳۵ کودک واگذار شده بود که این تعداد در سال گذشته به ۷۸ نفر افزایش پیدا کرده است. 
صحاف گفت: ۳۰۲ فرزند در ۲۴ خانه نگهداری کودک و نوجوان در سال گذشته نگهداری می‌شدند که این رقم امسال به ۲۹۴ فرزند رسیده است. 
مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه سال گذشته ۶۹ کودک به بهزیستی سپرده شد و ۲۳ مودک از شیرخوارگاه خارج شده است، گفت: ۱۵۹۸ کودک امدادبگیر بهزیستی استان هستند و ۳۵ فرزند نیز هدایت شده به زندگی مستقل هستند.
صحاف گفت: طبق پایش کامل و بانک اطلاعاتی که از کودکان خیابانی و کار را داریم،  هیچ کودک کار و خیابانی افغانی در آذربایجان شرقی وجود ندارد.
مدیرکل بهزیستی استان، تعداد مراکز اورژانس اجتماعی آذربایجان شرقی را ۱۸ مرکز با تعداد ۱۴۲ نیروی انسانی عنوان کرد وگفت: یکی از مهمترین بخش های خدمات رسان بهزیستی، اورژانس اجتماعی است که در سال گذشته بیش از هشت هزار تماس با این مرکز برقرار شد که برای پنج هزار و ۱۴۳ مورد خدمات سیار ارایه شد و برای هفت هزار و ۱۸۰ مورد نیز مداخله در بحران به ثبت رسیده است.
وی به انواع مراکز حمایتی و آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: حمایت و توانمندسازی دختران در معرض آسیب، حمایت و توانمندسازی زنان و دختران آسیب دیده و حمایت از افراد دچار ملال جنسیتی نیز اقدامات موثر صورت می‌گیرد.
مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: در اقدام به خودکشی در حدود ۹۰ درصد اقدامات مداخلات بهزیستی با موفقیت روبرو بود و جلوی خودکشی را گرفته است. 
صحاف با اشاره بر اینکه ۴هزار و ۳۰۹ افراد خدمت گیرنده از ۹۶ مرکز روزانه توانبخشی استان خدمت دریافت می‌کنند، گفت: تامین وسایل کمک توانبخشی، خرید خدمات توانپزشکی و دندان پزشکی، تامین کمک هزینه ار تز و پروتز، کاشت حلزون و تعمیر تجهیزات انجام گرفته است که میزان رشد کمک‌دهی نسبت به سال گذشته با رشد بسیار خوبی روبرو بود.
وی با هشدار بر اینکه جامعه به سمت پیری در حرکت است، تاکید کرد: در سال ۱۴۳۰یک سوم جمعیت استان سالمند خواهد شد. جمعیت بالای ۶۰ سال استان ۵ هزار و ۳۴ هزار نفر است که چهار درصد آنها تحت پوشش بهزیستی استان هستند. 
صحاف ادامه داد: تعداد افراد بالای ۶۰ سال نگهداری شده در ۱۰ مرکز ۴۷۶ نفر است و به عبارتی ۰.۰۹ درصد سالمندان تحت پوشش در مرکز نگهداری می‌شوند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در پایان افزود: ۶۷ مرکز تخصصی درمان و بازتوانی معتادین در استان وجود دارد که طی یکسال گذشته به ۲۶ هزار و ۲۶۰ نفر خدمت ارائه شده است.

کد خبر 112986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد